Iako će se neki od ovih crtica činiti suvišne, vjerujte da mnogo ljudi ne zna o tome, ili površno poznaju tematiku. Prvo je ono osnovno što većina ljudi vidi izvana – broj vrata na automobilu i forma.
2/3 ili 4/5 vrata, ovo uglavnom vidite da piše u opisu vozila, no jeste li se zapitali koja je razlika između 4 ili 5 vrata? Jasno, prednja i stražnja vrata čine 4 vrata, a peta su gepek koji se otvara sa staklom, kao kod svakog karavana, svakog tipičnog kompakta ili pojedinih limuzina kao što su Škoda Superb, Ford Mondeo, ili limuzina nižih klasa kao što je Škoda Octavia. Četvero vrata njeguju premium proizvođači, tzv. “sveto trojstvo” Mercedes, BMW i Audi (zaista ne znam iz kojeg razloga, pokušavao sam proučiti, ali neuspješno). Varijante s troje vrata se stalno smanjuju. Prije 10-ak godina je postojalo mnogo automobila B i C segmenta s takvim rasporedom, no danas je, među novim automobilima, teško pronaći trovratne verzije čak i u B segmentu. Što se tiče dvovratnih verzija, to su uglavnom coupei kao BMW serije 4 ili Audija A5.
Forma vozila, pa danas je nešto teže to odrediti zbog stalnog nastajanja novih varijanti. Ako bi morali napraviti nekakvu osnovniju podjelu, to bi bili hatchabck, limuzina, karavan, SUV, monovolumen, crossover, terenac i kombi.
Dalje, kad pogledamo ispod haube, nalazimo benzinske i dizelske agregate, a u zadnje vrijeme su tu i hibridi, odnosno jedan od motora s unutarnjim izgaranjem te baterija s kojom je moguće prevaliti nekoliko desetaka kilometara. Uglavnom je to kombinacija s benzincem, ali ima i ponekih s dizelom. Potpuno električnih automobila je još uvijek vrlo malo, pa iako interes za njima raste, pitanje je koliko se kvalitetno može razviti strujna mreža, a i sama proizvodnja zagađuje mnogo, pa je cijeli taj zeleni plan nekako nespretan, pomalo i kontradiktoran.
Automobili se, mehanički gledano, ponajviše razlikuju u pogledu motora, odnosno kolika je njegova zapremina i koliki je broj cilindara. Tu je još i mjenjač kao poveća razlika, s obzirom da danas imamo raspon brzina od 5 do 10, što je nekad bilo nezamislivo jer su na tržištu bili automatici s 3 ili 4 brzine te ručni s 4 ili 5 stupnjeva prijenosa. Većinu motora (bilo dizelskih ili benzinskih) današnjice čine redni motori s četiri cilindra, a razlog je taj što nisu skupi za održavanje, može se izvući dosta snage, ekonomični su i uglavnom pouzdani. Osim rednih, postoje još i V motori, a koji se uglavnom koriste u automobilima visokih performansi.
Što je to redni, a što motor s V rasporedom cilindara? Kao što i sama riječ kaže, redno postavljeni cilindri u motoru ugrađeni su jedan za drugim u bloku motora, a danas ih imamo u varijantama od tri, četiri, pet ili šest cilindara. Ovaj potonji, redni šestak, jedna je od najcjenjenijih konstrukcija motora te su uz V12 mašine najmirnije u radu. Veći motor od šest redno postavljenih cilindara u automobilu ne postoji, budući da bi takvo nešto bilo zaista preveliko za ugradnju. Zbog toga su nastali V motori – oni u kojima su cilindiri postavljeni koso, odnosno pod određenim kutem jedan nasuprot drugog. Danas se proizvode V6, V8, V10 i V12 motori. Egzotika je Bugatti Chiron sa svojim 16 cilindarskim motorom od 1500ks.