autopuls dio troškova podmiruje prikazom reklama i donacijama. Reklame nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da na ovoj stranici onemogućite AdBlock. Hvala.

Mali vodič za automobilske gume

Marko Rakić

Korisnički panel

Registriraj se

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portali su toliko posjećeni da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

195/65/r15, 205/55/r16 ili 225/45/r17 – ove oznake ste vjerojatno vidjeli mnogo puta, pa iako su osnova, ova srednja oznaka i dalje radi pomutnju kod shvaćanja. Prvi broj označuje širinu gume (točnije gaznog sloja) u milimetrima, a drugi broj označava visinu bočnice, ali u postotku od širine gume. Dakle, oznaka 205/55 ne znači da je visina bočnice 55mm, već da je visina bočnice 55% posto od širine gume. Matematičkom računicom to ispada 205X0.55 = 112.75mm. Zadnji broj r16 označava radijus felge, a mjerna jedinica je inč, ili po naški col. S obzirom da jedan inč ima 2.54cm, dolazimo do računice da felga radijusa (ili promjera) 16″ broji 40.64cm.

Sljedeće tri karakteristike gume koje je vrlo važno pregledati i provjeriti su DOT (kad je guma proizvedena), indeks brzine i indeks nosivosti. Pa krenimo s DOT-om. U valjkastom okviru na vanjskoj bočnici pronaći ćete 4 broja jedan za drugim, primjerice 4821. Prva dva broja označavaju tjedan, a druga dva označavaju godinu proizvodnje. Konkretno, spomenuti DOT označava da je guma proizvedena u 48. tjednu 2021. godine.

Indeks brzine i nosivosti nekako su od zavisnosti o dimenziji gume, iako nije pravilo. Recimo, ne možete kupiti gumu dimenzije 245/45/r18 koja ima indeks brzine kao i guma za mali gradski auto, gdje je vjerojatno limit 190km/h ili slično. Oznaka na bočnici izgleda kao dvo ili troznamenkasti broj uz slovo, primjerice 91T. Broj označava indeks nosivosti (što je u ovom slučaju 615kg po gumi), dok slovo označava indeks brzine, koji kod slova T iznosi 190 km/h. U tablici ispod pogledajte što znače određena slova i brojevi

indeks nosivostidopuštena nosivost po gumi u kilogramima
91615
95690
98750
100800
102850
104900
106950
Razlike od broja do broja su uglavnom 20 do 30kg.
indeks brzinedopuštena max brzina u km/h
T190
H210
V240
W270
Y300

Vrijedi spomenuti da postoje i “kamene gume”, točnim nazivom RUN FLAT. Ove gume imaju iznimno čvrstu bočnicu te se uglavnom koriste kod automobila koji nemaju rezervnu gumu, budući da se ovakav tip teže izbuši. Mane naspram klasičnih guma su povećana buka u vožnji, neudobniji automobil tijekom vožnje te su skuplje.

Za kraj, spomenimo samo proizvođače čiji su proizvodi pokazali kvalitetu nebrojeno puta te bili nagrađivani. U premium ekipu spadaju proizvođači kao što su Michelin, Bridgestone, Goodyear, Continental, Pirelli i Dunlop. Zlatna sredina su proizvođači koji imaju vrlo dobre gume, a često znaju svojim modelima pomutiti omjer snaga te performansama upasti u premium ekipu. To su proizvođači Hankook, Vredestein, Kleber, Falken, Uniroyal, Fulda, Nokian, Toyo i Yokohama.

Marko Rakić
Pulsmedia autor
67 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

7 komentara

  1. Volvo Votka Prikaži

    Pozdravljan otvaranje portala, vidija san na na f1pulsu, sviđa mi se ideja.

    Sad san baš u potrazi za novin gumama i vidin da mi na onoj markici na limu od auta piše XL kraj oznake za gume. Di mogu nać gume s takvon oznakon?

    • BMW Marko Rakić Prikaži

      Hvala na lijepim riječima 🙂

      Nema XL oznake na gumi, već se taj XL odnosi na gumu koja ima veći indeks nosivosti od standardnog za tu dimenziju. Primjerice, standardni indeks za 195/65/r15 je 91, dok su XL varijante 94 ili 95.

  2. Alfa Romeo limitmaker1 Prikaži

    …pišem isključivo iz vlastitog iskustva…dakle kroz svoje (ženine. očeve, tuđe) aute primijetio sam slijedeće…nova guma je uvijek najbolja…problemi nastaju vremenom…budget gume se relativno brzo stvrdnu i ‘isplastičare’ te gube svojstva što u konačnici dovodi do slabijeg prijanjanja i smanjenja sigurnosti…ljetne gume za svoj auto kupujem uvijek iz premium kategorije (što ne znači da sam u pravu) no gledam proći dakako najpovoljnije a u zadnje vrijeme (5-6g) je goodyear redovito najpovoljniji (tenutno eagle f1 assy 5)…prije sam bio na constisportu sc3 i 5…sadašnji auto mi ima ‘popularnu’ dimenziju gume 225/40/18 dok je prijašnja alfa bila na nepopularnoj 215/45/17 tako da me ljetna sada dođe manje od prijašnje a col veća…što se tiče zimskih na sadašnjem autu sam prvi puta kupio gumu srednje klase (kleber) koja je po šari identična prethodnom alpinu 5 od michelina koji je ujedno i ‘vlasnik’ klebera trenutno…ne mogu reći da je ista guma jer nisam nikad kupio novi michelin jer su redovito najskuplje no zadovoljan sam …na ženinom su redovito budget gume ali taj auto ionako radi do 5000km/g (poso-kuća-dućan) i rijetko vidi izvangradsku vožnju…neke od tih budget guma su bile dobro doslovce manje od 500km prije uočavanja promjena svosjtva (na gore)… kao savjet za kupovinu predlažem da prije nego kupite ‘u dućanu’ bacite pogled na njuškalo ili sl. jer mi se već dvaput desilo da nađem nove (i po DOT-u) gume po nižoj cijenu koje su ljudi greškom kupili u krivoj dimenziji ili sl…

    • BMW Marko Rakić Prikaži

      To je točno, za ljetne gume na našim prostorima je ustvari najisplativije kupovati premium jer traju najduže, a time i pružaju sigurnost. Tu isključujem modele poput Energy od Michelina i eco contacta od Continentala koji su nakon dvije sezone plastično smeće koje drži jedino na suhoj podlozi.

      Što se tiče Klebera, pretpostavljam da je to krisalp model. Imam ga trenutno na transportnom vozilu, odlična je guma, ali se dosta i troši. Na osobnom autu su mi Michelin Alpin i primijeti se razlika, ogromna. S godinama nije oplastičila i puno se manje troši, a sad jel bolja od Krisalpa, vjerojatno je, ali ne vozim aute na limitu tako da ne mogu ništa tvrditi.

      • Alpine Alpine Prikaži

        Kupovao sam svašta u svom dugotrajnom vozačkom stažu, jedno vrijeme sam kupovao uglavnom “pobjednice” testova i tu se često i razočarao i mogu reći da danas kupujem uglavnom Michelin, jednostavno gume su sigurnih svojstava, traju čini mi se dulje od mnogih drugih i najbitnije, zadržavaju karakteristike više godina. Energy također ne preporučujem, bila mi je na autu koji sam kupio, to je guma sa niskim otporom kotrljanja i nema baš vodeće karakteristike.

      • BMW Marko Rakić Prikaži

        I meni se čini da je Michelin još uvijek tata mata, evo na autu imam 6 godina stare (kvalitetno skladištene) pilot alpin, pa u usporedbi s Hankook gumama starim tri godine su na dodir mekše i imam više pouzdanja u njih. A opet, Hankook nije neki trećeligaš, već se tu vidi kvaliteta Michelina, manje su oplastičile kroz dvostruko duži period.