autopuls dio troškova podmiruje prikazom reklama i donacijama. Reklame nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da na ovoj stranici onemogućite AdBlock. Hvala.

BMW F serija – zašto je nastala?

Marko Rakić

Korisnički panel

Registriraj se

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portali su toliko posjećeni da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

U naslovu članaka ponosno stoji F01, prvi BMW s F oznakom, a koji je predstavljen sad već davne 2008. godine. Zašto je došlo do promjene iz poznatog slova E, u kojoj su nastali neki od najboljih modela ove njemačke firme, pročitajte u nastavku.

F serija kod BMW-a bila je velika prekretnica u kodnom nazivlju automobila – bilo je to prvi put da su zamijenili slovo E. Tako je serija 1 E87 postao F20, serija 3 E90 je prerasla u vrlo uspješni F30, ne baš voljena serija 5 E60 preobrazila se u galantni F10, dok je serija 7 E65 prešla u F01, prvi koji je pridobio slovo F. Zašto je došlo do toga?

Prije pojašnjenja, odvrtimo malo povijest. E oznaka koristila se desetljećima i na tom slovu leže jedni od najvećih uradaka bavarskog diva (dovoljno je reći E30, E32, E34, E36, E38, E39 itd.). E stoji za entwicklung, što na njemački znači razvoj. Dakle, doslovno prevedeno bi to bilo BMW razvoj 46, ili ako ćemo razložiti BMW (Bayerische Motoren Werke) bi to glasilo bavarski motorni posao razvoj 46. Do promjene sa slova E na F je došlo jer se izbrojalo do kraja s dvoznamenkastim brojevima, a bio je to E90 model, poznata Bangelova trojka. Zadnji korišteni E broj bio je 93, što je označavalo kabriolet verziju spomenutog modela. Logičan slijed je bio prelazak na slovo F i prvi koji je preuzeo to slovo „na sebe“ je bio F01, sedmica koja je bila odmah prihvaćena te i danas, 14 godina nakon izlaska, izgleda izvrsno.

Linija vodilja za sve današnje BMW limuzine. Veliki zaokret u odnosu na E65.

Ipak, stvari su se malo „zakomplicirale“ kad je došlo do slova F. BMW je izdao puno novih modela, redom od jedinice, X1, dvojke, X2, X3, X4, obnavljanje serije 6, X5, X6, X7 itd., stoga se i lista F modela vrlo brzo popunila, stoga se krenulo sa slovom G, čiji nazivi već stoje za većinu aktualnih modela. Na nazivu F su ostali još X1 i X2 modeli, a zanimljivo je vidjeti kako je nova jedinica F40, dok je novi M5 F90. Zaista zbunjujuće za pratiti nomenklaturu. Primjerice, netko vas pita kako idu serije 1, pa mu kažete E87, F20 pa F40. Gdje je poveznica? Lijepo je krenulo s trojkom, recimo modelom E36, nastavljeno na E46, pa koji je onda problem bio nastaviti s E56? Taj broj nije zauzet, a sad vidimo da je aktualna serija G, a popunjavaju se F brojevi. Rekli bi Bosanci „niđe veze“.

E sad se možemo uhvatiti modela koji su označili F seriju. Zanimljivo, SUV modeli baš i nisu oduševili, posebice X5 i X6 od kojih se puno očekivalo. Izgubili su na agresivnosti, a previše oble linije kao da su smanjile dojam glomaznih auta, što je i poanta takvih kutija na kotačima. Suprotno tome, limuzinske verzije su prošle vrlo dobro. F30 je dizajnom sjeo većini, mnogo je pohvala dobio na račun toga, kao i toliko pokuda za kvalitetu interijera koja nije bila na razini prethodnika E90. Najveći zaokret se dogodio kod petice, gdje je F10 popravio mane E60, donio dodatan komfor u kabini te je motorizacija s novim 8-stupanjskim automaticima (ZF mjenjači) bila mnogo bolja nego kod starog modela. Neki su otišli korak dalje te rekli da je F10 trebao biti nasljednik slavnog E39.

BMW serije 3 F30 – najprodavaniji iz F serije

F01 donio je mnogo novotarija te 2008. godine, no to nije bilo posebno neobično s obzirom da je sedmica uvijek donosila nešto novo i napredno. U BMW-u su poradili i na infotainment sustavu (idrive) koji je tada postao broj 1 prema funkcionalnosti i lakoći rukovanja. Daljni razvoj idrivea potpuno je unaprijedio općenito automobilske sustave, pa se na neki način može reći da je BMW bio začetnik svega toga.

Općenito gledano, u F seriji je napravljeno mnogo toga i dobro je utaban teren za trenutnu G seriju. Predstavljeni su automatici s 8 brzina koji se i danas koriste te su jedni od najboljih na tržištu, idrive sustav je podignut na potpuno novu razinu, s dizelskim motorima se dogodio boom, a top verzija bila je 50d model. Raspolagao je s čak 381KS, a imao je tri turbine, po čemu je bio prvi takav motor, a provukao se kroz seriju 5, X5 i 7. I za kraj sam ostavio nešto što je već sada sigurno moderni klasik, a kako vrijeme bude prolazilo, počet će dobivati na vrijednosti – BMW M140i. Hot hatch sa zadnjim pogonom, 340KS, 3.0 litarskim motorom sa 6 redno postavljenih cilindara, može li bolje 🙂

Zamijenjen anemičnim modelom M135i koji ima 2.0 četverocilindraš i prednji pogon.
Marko Rakić
Pulsmedia autor
67 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

2 komentara

  1. Volvo Votka Prikaži

    Vrime dok je BMW još uvik radija lipe modele. U zadnje vrime neke modele ne mogu provarit…npr ovaj zadnji X7, a ima i onih na struju šta ih nije ubija baš neki dizajn.